Jeg har i mange år undervist børn og unge på deres egne heste, men jeg synes der mangler et alternativt tilbud til børn og unge som ikke er traditionelle rideskolehold. Jeg savner, at vi uddanner vores ryttere til, at ridning er andet end at sidde oven på hesten og ride rundt i en cirkel. Derfor vil jeg gerne gøre det muligt for endnu flere at lære at ride og omgås heste på hestens præmisser og samtidig have fokus på både rytterens og hestens bevægelsesmønster.

Jeg vil gerne være med til at skabe en ny form for rideskole – en rytterskole, hvor rytteren bliver uddannet til at forstå, hvorfor hesten gør, som den gør, og hvordan vi som ryttere kan træne den bedst muligt uden unødigt pres. Mit ønske er at skabe et sted, hvor hestevelfærd er det centrale omdrejningspunkt, og hvor der er plads til udvikling af den enkelte elev. Jeg håber at rytterskolen vil være med til at danne rammen for et miljø, hvor der er tid og plads til fordybelse og læring.

Med rytterskolen ønsker jeg at give børn, unge og voksne en mulighed for at gå til ridning og samtidig få en god basisviden inden for almindelig håndtering af heste, horsemanship, adfærdsbiologi, indlæringspsykologi samt hestens og rytterens anatomi, og hvordan de to ting hænger sammen.

Børn er mit ”speciale”

Igennem mit frivillige arbejde som spejderleder i mere end 15 år har jeg arbejdet med og undervist rigtig mange forskellige børn. Det at arbejde med børn synes jeg er utrolig spændende og inspirerende og jeg har derfor kombineret mine to hobbyer, nemlig heste og mit spejderarbejde.

Det er vigtigt for mig, at børnene får en god oplevelse og synes det er sjovt at ride. For at gøre undervisningen alsidig og spændende bruger jeg også mange forskellige ting i min undervisning såsom bolde, kegler, lege mm.

Samværet med hestene er så meget mere og andet end ridning, og den oplevelse ønsker jeg at give videre til mine elever.

Der er ikke nogen nedre grænse for, hvor gamle børnene skal være, dog er der nogle motoriske faktorer, der skal være opfyldt, såsom at barnet skal kunne hoppe, røre deres egen næse og det modsatte øre for, at barnet får noget ud af undervisningen.

Samspil og sikkerhed

På Rytterskolen bliver forståelse for hesten, samspillet mellem hest og rytter samt sikkerhed vægtet meget højt. Derfor skal alle ryttere ride med ridehjelm, og ryttere under 18 år skal også ride med sikkerhedsvest. Der er både ridehjelme og sikkerhedsveste, man kan låne på stedet. Det anbefales, at også ryttere over 18 rider med sikkerhedsvest.

Jeg lægger meget vægt på, at omgangen og håndteringen foregår så roligt og sikkert som overhovedet muligt. Det er nogle store dyr, vi har med at gøre, så det er vigtigt, at både heste og ryttere får en god oplevelse og er trygge.

Derudover lægges der vægt på en på en positiv omgangstone, og at vi hjælper hinanden, hvilket også betyder, at mobning ikke accepteres.